Concepting
UX/UI
Testing
Figma
Probleem
Veel studenten hebben na een lange studiedag weinig motivatie om te koken. Gebrek aan inspiratie en tijd leidt ertoe dat ze sneller geneigd zijn om eten te bestellen; iets dat vaak duurder en minder gezond is. De uitdaging was om een oplossing te ontwerpen die studenten stimuleert om vaker zelf te koken, door in te spelen op hun behoeftes en gewoontes.
Proces
Er is gebruikgemaakt van gebruikersonderzoek, waaronder een enquête onder 22 studenten. Hieruit bleek dat studenten wel vaker willen koken, maar vooral afhaken door een gebrek aan zin, inspiratie en tijd. Deze inzichten zijn verwerkt in een empathy map, die de basis vormde voor het ontwerp van de app. Verder is er een klantreis opgesteld die laat zien hoe de gebruiker in aanraking komt met de app en gemotiveerd wordt om te blijven koken. Daarbij zijn verschillende overtuigingsprincipes ingezet, zoals sociale invloed, gamification, positieve bekrachtiging, en persoonlijke aandacht.
Oplossing
De oplossing is Zinin: een app die studenten dagelijkse kookinspiratie biedt via toegankelijke recepten, zoals "sneller dan bestellen" en "weinig afwas". De app toont ook wat vrienden koken en stimuleert het delen van gerechten. Gebruikers kunnen punten en trofeeën verdienen voor hun kookprestaties, waarmee het koken speels en sociaal wordt gemaakt. Zo helpt Zinin studenten om koken leuker, makkelijker en goedkoper te maken dan bestellen.

Benieuwd hoe mijn idee eruitziet in actie? Het prototype staat voor je klaar.
